onsdag 8 juli 2015

Sju dagar kvar att leva

Titel: Sju dagar kvar att leva en berättelse om brott och dödsstraff
Författare: Carina Bergfeldt
Förlag: Norstedts

Det här här en otroligt stark berättelse, som berör åtminstone mig, väldigt djupt. Nu är det inte enbart en berättelse om en dödsdömd man, utan vi får träffa fler personer som sitter på death row. Framförallt så får vi möta människorna runtomkring.


Vi får möta fruar, släktingar, fängelseprästen och många fler. Ju fler röster som görs hörda i Carina Bergfeldts bok, desto mer komplex framstår frågan om dödsstraff.
Bergfeldt flyger till USA för att möta Vaughn Ross, som när de träffas första gången har suttit fängslad i tio år, nio månader och tio dagar. Han hävdar sin oskuld och nu har han sju dagar kvar att leva. 


Det går inte, och jag tror inte det är meningen heller med boken, att ta ställning till om de dömda männen i boken är skyldiga eller ej. Istället blir man som läsare helt skräckslagen inför bevis och motbevis i sådana här fall. Hur mycket beror på vilken försvarare den dömde har? Hur mycket beror på vilken domare det är som dömer? Vilka jurymedlemmar som sitter i juryn etc etc. Tänk om de tar fel? När det handlar om fall där det inte finns solklara bevis, hur kan det då vara möjligt att döma en människa till döden? Även när det finns bevis är det något som skaver något alldeles fruktansvärt när det handlar om dödsdomar. Visst, när man läser om vissa brott som begås mot barn, massmord, våldtäkter etc. Vad tycker man då? Det är så oerhört komplext. Just därför är den här boken så viktig och jag är riktigt glad att jag läste den. Den har kanske inte gjort mig så mycket klokare, men den har fått mig att fundera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar