tisdag 7 april 2015

Vildmarken lockar ...?





Jag har inte helt läst ut Vargavinter av Nevada Barr ännu, men jag har inte alls mycket kvar och jag måste säga att jag gillar det här! Fantastiska miljöer. Sådana där svåra, otillgängliga ställen gör någonting med mig. De får mig att vilja packa en väska (efter att ha varit in i en vildmarksaffär och fått experthjälp med att välja ut utrustning!!!) och bege mig ut någonstans och bosätta mig i en liten timmerstuga utan el och rinnande vatten. Gärna någonstans i Kanada eller Alaska. Jag inser naturligtvis att jag inte skulle ha klarat mig mer än några dagar, men tanken lockar ... Den här typen av miljöer får mina nybyggarinstinkter att vilja dra sig upp till ytan och få komma ut och vädra sig lite. Ett litet tag i alla fall. Tills längtan efter varma duschar och Internet blir för stark.

Rangern Anna Pigeon befinner sig ute på en ö i Lake Superior nära Kanadensiska gränsen för att delta i ett forskningsprojekt om vargar och älgar. Projektet är på väg att läggas ner och åsikterna går isär hos de som befinner sig på ön om det bör fortsätta eller inte.

Man upptäcker spår efter en overkligt stor varg, någon typ av hund- och varghybrid som man antar är dumpad på ön av oansvariga ägare, nästan samtidigt som en av deltagarna i forskningsprojektet försvinner för att senare hittas död. Det ser vid en första anblick ut som om hon blivit attackerad och till vis del uppäten på av vargar.

Eftersom detta inte alls är något naturligt vargbeteende orsakar naturligtvis händelsen ännu mer uppståndelse än vad ett vanligt dödsfall skulle ha gjort. Anna förstår ganska snart att något inte står rätt till på ön. Bland annat så uppträder mannen som anställts för att avgöra om projektet ska få fortsätta eller inte, mycket underligt.

Det här är snyggt och spännande samtidigt som huvudpersonen har en stor portion humor, vilket gör det hela ännu mer intressant att läsa. Jag har sett att det kommit ut en tidigare titel om Anna Pigeon (Stum rädlsa) och att det är en till på gång (Pumaspår) senare i vår, och jag kommer absolut att läsa vidare om den här karismatiska och viljestarka rangern.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar