måndag 26 augusti 2013

Ingen vanlig sommar

Titel; Ingen vanlig sommar
Författare; Linnéa Berglund
Förlag; Idus

Någonting jag regerade på i Linnéa Berglunds Ingen vanlig sommar, som är den första boken i en ny serie om hästtjejen Emelie Lexander, var att det på några ställen kändes lite krystat när det gäller hur Emelie uttrycker sig. Att det känns som om det är en vuxen som skriver, med lite gammaldags uttryck. Vilket jag personligen inte brukar ha någonting emot, jag kan nog själv uttrycka mig lite "ålderdomligt" ibland...Men i en barn- eller ungdomsbok kan det störa.

Annars var den lite småmysig. Jag tror det kan vara bra med hästböcker där tjejerna och killarna är lite äldre. Jag vet inte men jag fick för mig att den här första utspelade sig under sommarlovet mellan åttan och nian, men det kan ha varit mellan sjuan och åttan också.

Det finns en sidohistoria om en sjuk lillasyster som jag får för mig kommer att få mer utrymme i nästa bok. Som det var nu snuddades det bara vid den, och ska den vara med vill jag gärna få veta mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar