måndag 5 augusti 2013

Hennes iskalla ögon

Titel; Hennes iskalla ögon
Författare; Carin Gerhardsen
Förlag; Norstedts
Recensionsexemplar

Hennes iskalla ögon är sjätte delen i Gerhardsens serie Hammarbypolisen, och för mig fungerar den helt utmärkt. Som vanligt sitter jag fängslad från första stund, och har svårt att lägga ifrån mig boken.

Handlingen, mycket kort, är den att i bokens inledning försvinner två kvinnor från sina hem. Till en början ser det inte ut att vara några konstigheter, men om man gräver lite djupare framträder genast misstankar om psykisk och fysisk misshandel samt icke uppklarade händelser ur det förflutna.

Som jag skrivit tidigare så gillar jag att man som läsare kommer Hammarbypoliserna så nära. Man får förutom själva deckarbiten även mycket personligt, vilket bidrar till en mer komplex historia.

Jag vet att jag tycker det varit jobbigt att läsa en del delar i serien pga av att det varit med barn som farit illa, vilket det inte är på samma sätt här. Även om det även i den här senaste delen finns barn med som inte mår så bra, så är det inte riktigt på samma vis. Hela serien rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar