torsdag 7 februari 2013

Titel; Blodsmagi
Författare; Tessa Gratton
Förlag; B Wahlströms
Recensionsexemplar
Blodsmagi tror jag att alla som haft svårt att hitta något som man riktigt fastnat för, efter Twilight, kommer att gilla. Här får man övernaturligt, kärlek, familjedrama, spänning och lite skräck i en skön blandning.

Jag tycker det är välskrivet men stör mig på vissa partier som är skrivna i något som ska likna gammaldags skrivstil. Jag tycker de bitarna var svårlästa och undrar lite över vad målgruppen för boken (ungdom/unga vuxna) kommer att tycka.

Slutet blev plötsligt lite läskigare än boken i övrigt, vilket kändes lite oväntat, men spännande var det hela vägen.

Silla sörjer sina föräldrar som dog en fruktansvärd död. Man tror att pappan dödade mamman och sedan sig själv. Det var Silla som fann dem, hemma i vardagsrummet. Silla vill inte riktigt tro på att hennes egen pappan skulle kunna ha gjort någonting så fruktansvärt, men bevisen är starka.

Ungefär samtidigt som hon får en bok med magi med hennes pappas handstil i, per post, träffar hon för första gången den nyinflyttade grannkillen. Som läsare förstår man med en gång att Nicholas inte är en helt vanlig kille, även om det inte är någonting han direkt skyltar med.

Ganska snart förstår Silla, hennes bror och Nicholas att de har att göra med krafter som de kanske inte är rustade att klara av på egen hand. Ju längre tiden går förstår de att deras liv är sammanlänkade på mer än ett sätt och att deras föräldrar inte var de personer de sade sig vara.

Jag tycker det här är snyggt och det är inte alls helt självklart hur allt ligger till. Jag hade mina misstankar riktade åt helt fel håll innan jag räknade ut vem som var boven i dramat. Jag har inte läst någonting om det, men det känns helt klart som om det blir fler böcker om Silla och Nicholas, och jag tror som sagt absolut att boken kommer att hitta sina läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar