torsdag 10 maj 2012

Lite tankar om Eld

Titel; Eld
Författare; Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Förlag; Rabén &Sjögren
Recensionsexemplar



Egentligen känns det inte särskilt meningsfullt att skriva ytterligare ett inlägg om Eld...Jag vet inte hur många jag läst redan, med de är ganska många. Jag har egentligen ingenting nytt att komma med, allt känns nämnt redan. Men, några rader vill jag ändå bidra med.

Först så känner jag att det måste nämnas att det är rätt fantastiskt att Eld blev recenserad i de stora dagstidningarna på recensionsdatum! Hur ofta händer det då det gäller ungdomslitteratur? Kul.

När jag började läsa Eld fick jag lite lätt panik, för jag märkte att jag inte kom ihåg så bra vad som hänt i Cirkeln. Alla namn, alla magiska förmågor, alla händelser. Jag rörde ihop det och tänkte att, hjälp, skulle jag bli tvungen att läsa om delar av Cirkeln för att hänga med? Jag som redan hade högar att läsa? Men efter ett tag så släppte den där känslan och namn och händelser kom tillbaka till mig.

Nu vill man ju inte komma med spoilers för er som ännu inte läst, men så mycket kan jag ju skriva att det här är spännande. Och fängslande. Man sugs in i den här berättelsen och man sitter som klistrad tills den är utläst. Författarna har verkligen lyckats. De har tagit bitar från olika typer att Fantasylitteratur och de har fått ihop den här mycket täta och drivna berättelse. Synd att det kommer att dröja innan trean kommer! Man vill gärna läsa med en gång...

Något jag tänkte på under läsningen är också att det är häftigt att det är två som skriver. Är det bara jag som inte tycker att det märks? Nu är man ju så inne i handlingen att man kanske inte läser med just de glasögonen på sig, men jag tycker inte man märker alls att det är två författare till boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar